مقالات رویداد صدا و سیما

خلاصه سیاستی شرکت کنندگان رویداد
درصد فراوانی توزیع خلاصه های سیاستی در پاسخ به سوالات رویداد
  • سوال اول
  • سوال دوم
  • سوال سوم
  • سوال چهارم
  • سوال پنجم
null

گروه دانهو

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال اول رویداد

خلاصه مقاله :

اتفاقات چند سال اخیر و واکنش های رسانه ای شده نشان از آن دارد که با وجود رضایت برخی ذینفعان هنوز رابطه سازمان با سرمایه گذاران و اسپانسرها به تعادل نرسیده است که در این حالت موارد ذیل رخ میدهد:
- مشاهده روابط نادرست و غیرشفاف مالی بین تهیه کننده و اسپانسرها
- مشاهده حاکمیت اسپانسرها در تغییر فرآیند تولید برنامه (محتوا، عوامل اجرایی، عدم تناسب بین محتوای برنامه و تبلیغات اسپانسر)

null

تامین مالی پروژه های مشارکتی صدا و سیما از طریق جمع سپاری مالی خرد عامه (گروه جهش)

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال اول رویداد

خلاصه مقاله :

سازمان ازنظر بودجه مکلف به فعالیت در مدل مشارکتی است در عین حال به دلیل ماهیت دولتی و خدمات عمومی خود محدودیت دارد . این محدودیت ها بیشتر قانونی ، رعایت حقوق مخاطب ، ارزش و عرفی ، الزام درآمدزایی مطلوب ، جذب مخاطب ، اثرگذاری در پیام های عمومی ، مدیریت اثرات اجتماعی برنامه ، کم بودن پیامدهای منفی اسپانسرینگ است .

null

گروه راهبرد

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال اول رویداد

خلاصه مقاله :
هدف از این خلاصه سیاستی، نیل به مدلی مطلوب برای برنامه های مشارکتی سازمان صدا و سیما می باشد. برنامه های مشارکتی را می توان در دو دسته کلی شامل : 1-دولتی به مفهوم عام آن –قوا، نهاد های حاکمیتی، نهاد های عمومی و ...- و 2- خصوصی که عموما با هدف انتفاع انجام می گیرد، خلاصه کرد. سازمان صدا و سیما به دلیل شرایط خاصی که از دهه 70 بر آن تحمیل شد، شامل : توسعه سازمانی و خدماتی-مانند افزایش پیش بینی نشده و شتابان تعداد و تنوع شبکه ها- و ظهور رقبای رسانه ای داخلی و خارجی در بستر امواج هرتزی و فضای مجازی دچار مشکلات زیر گردید:
1- مشکلات مالی 2- ناتوانی در تهیه برنامه های با کیفیت و در نتیجه افت مخاطب 3- کاهش برنامه های تولیدی و نیز خالی ماندن کنداکتور و تحت فشار بودن مدیران برای پر کردن این خلا ها.

null

اندیشکده مسئله

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال دوم رویداد

خلاصه مقاله :
ما معتقدیم فرآیند ایده تا عمل در سازمان صداوسیما با جمع‌اوری ایده‌ّها بدون توجه به قبل و بعد از آن ناکارآمد است. این فرآیند شامل زنجیره‌ی سه‌گانه‌ی تعیین مساله، جمع‌اوری ایده و رشد و توسعه‌ی ایده است. در این راه‌حل ما سعی خواهیم کرد تا به مساله‌یابی و سازمان‌دهی مسائل صداوسیما به عنوان یک فرآیند مهم در افزایش مشارکت مردمی برای ایده‌پردازی و همچنین افزایش مشارکت نخبگان در حل مسائل رسانه‌ای سازمان و پیشنهاد جهت‌یابی به سازمان در مسائل تخصصی (مانند تراریخته یا کنوانسیون‌ّهای بین‌المللی و...) بپردازیم.

null

سیستم هوشمند میانداری (گروه برآیند)

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال دوم رویداد

خلاصه مقاله :
تصادم و كاتورهاي بودن ارتباط ميان نخبگان و كارشناسان حوزهي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي با بخش هاي گوناگون خبري و سردرگمي و ابهام موجود در استفاده از منابع علمي و دادهه اي پژوهشي، پيامد نامطلوب پراكندگي استفاده از دانش توسط سازمان صدا و سيماست.

null

اپلیکیشن خبر باز

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال سوم رویداد

خلاصه مقاله :
این سامانه بر پایه یک اپلیکشین طراحی خواهد شد تا با اشتراک های ویدیویی بتواند موضوعات مختلف بر پایه شهروند خبرنگاری را ساماندهی کند در سازمان چندین اداره و نهاد سوژه های شهروندی مردمی را دریافت میکنند که این خود باعث موازی کاری می شود و سازمان استفاده درست از این مورد برای اعتبار خود را نمیکند راهکار یک اپلیکیشن است

null

سامانه هوشمند سها برای نوآوری باز در روابط عمومی از طریق ارائه نظرات مردم جهت شفاف سازی، تحلیل و ارزیابی برنامه های صدا و سیما

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال سوم رویداد

خلاصه مقاله :

نظریه­ پردازان ارتباط می گویند یکی از جذابیت­های تلویزیون، گفتگوی روزمره مردم در مورد برنامه­ های آن است. اما امروزه حضور مردم در شبکه­ های اجتماعی به گونه­ ای شده است که شاید آنتن­ های صدا و سیما آن­ها را رقیبی برای خود می­ دانند، بهترین و موثرترین راه برای حل این مشکل، استفاده از خود شبکه­ های اجتماعی برای بازگشت مردم به سمت صدا و سیما است.

null

ارتقای میزان مشارکت نخبگان و مردم در ایده پردازی و طراحی برنامه های صدا و سیما(گروه پیچ گوشتی)

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال سوم رویداد

خلاصه مقاله :

شیوه هایی که اکنون در ذائقه سنجی مخاطبان رسانه ملی و به تبع آن برنامه سازی مورد استفاده قرار می گیرد، غالبا به علت غلبه ی فضای بوروکراتیک و سازمانی از انعطاف، پاسخگویی و مشارکت محوری برخوردار نیستند. به تبع همین موضوع، میزان حس تعلق مخاطبان که با رسانه ملی (صدا و سیما) در تعامل بوده یا صرفا مخاطبان بالقوه ای می باشند، بعضا مطلوب نیست.

null

گروه ترنم

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال سوم رویداد

خلاصه مقاله :

ظهور رسانه های جدید و توانایی آنها در جذب مخاطب و از طرفی کارکرد ضعیف وبسایت ها و اپلیکیشن های وابسته به صدا و سیما در این فضای جدید رسانه ای سبب کاهش رجوع مخاطب به رادیو و تلویزیون شده است.در حال حاضر 9 اپلیکیشن در حوزه پخش آثار صدا و سیما فعالیت میکنند که بخشی از آنها به صورت مشارکتی، بخشی به صورت خصوصی و تعدادی به صورت کاملا وابسته به سازمان فعالیت میکنند. در اپلیکیشن های موجود امکان تعامل مخاطب با سازمان به صورت مطلوب فراهم نشده است و اکثر آنها به پخش زنده برنامه ها و در دسترس قرار دادن آرشیو برنامه ها کفایت کرده اند. نمونه موفق تر این اپلیکیشن ها روبیکا میباشد که اولا یک اپلیکیشن خصوصی است و ثانیا شاید نسبت به دیگر اپلیکیشن ها کامل تر باشد اما همچنان امکان تعامل مخاطب با تنها تعداد محدودی از برنامه ها وجود دارد.

null

سامانه سارنگ (گروه مسیر)

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال سوم رویداد

خلاصه مقاله :
در عصری که همواره در معرض رویدادی جدید قرار داریم، نوآوری در بخش رسانه یکی از ارکانی است که برای تطابق زندگی انسانی بر بستر این تغییرات ضروری است. تغییرات نوآوری در سیستم¬های مختلف، تغییر بازارها، ظهوروبروز رسانه¬های جدید، تغییر رفتار مخاطبان و صاحبان مشاغل، ضروریات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، سازمان صداوسیما و مشخصا معاونت سیما را بر آن می¬دارد که از ایده‌های جدید استقبال نموده و سازوکاری برای جذب و تولید ایده‌ها فراهم آورد. تولیدات رسانه‌ای هر چقدر خلاقانه باشند، در روزگار حاضر پس از مدتی نیازمند تغییر و تحول هستند و تولیدات پیشین به تکرار منجر شده و صداوسیما با ریزش مخاطب در شیبی ملایم مواجه خواهد شد.

null

سامانه مهر (گروه افق نو)

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال سوم رویداد

خلاصه مقاله :

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روند روبه رشد استفاده از شبکه های اجتماعی ، علاقه و میل مردم نسبت به استفاده از رسانه ملی کاهش پیدا کرده است. در ریشه یابی این مسأله می توان به دو مورد اشاره کرد :
1. تمایل مردم به دیده شدن و مشارکت حداکثری مخاطبان با یکدیگر
2. سهل الوصول بودن شبکه های اجتماعی و همه گیر بودن این شبکه ها در میان اقشار مختلف جامعه

null

مرکز رشد ایده سازمان صدا و سیما

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال سوم رویداد

خلاصه مقاله :
کیفیت برنامه های تلویزیونی وابسته به خلاقیت و نواوری در تولید برنامه¬هاست بنابراین کمبود منابع ایده و طراحی برنامه برای سازمان از علت های تکراری شدن برنامه ها و کیفیت پایین و رقابت پذیری کم آنهاست.
ما معتقدیم فرایند «ایده تا عمل» در سازمان صدا و سیما صرفا با جمع اوری ایده ها بدون توجه به قبل و بعد از آن ناکارامد است. این فرایند شامل زنجیره سه گانه تعیین مسئله، جمع آوری ایده، رشد و تست و پرورش ایده است.

null

گروه نوین مدیا

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال چهارم رویداد

خلاصه مقاله :
دنیای جدید رسانه ای شاهد رقابت رسانه های نوین با رسانه های مرسوم است. در نگاه اول به نظر می رسد این رقابت به باخت رسانه های مرسوم خواهد انجامید اما تجربیات اخیر نشان می-دهد همچنان موضوع اعتماد مخاطب به منبع محتوا در تصمیم¬گیری مخاطبان برای باورپذیری آن محتوا و بقای آن رسانه بسیار موثر است.

null

استفاده از ابزار داده کاوی جهت شناخت سلیقه مخاطب و اعمال آن به منظور ارتقاء مرجعیت صدا و سیما در فضای رسانه ای (گروه کاوش)

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال چهارم رویداد

خلاصه مقاله :
با توجه به این که در پیچ تاریخی قرار داریم و صدا و سیما دارای آن جایگاه مرجعیت فرهنگی، رسانه ای، اجتماعی و ... که شایسته آن است، نیست، به همین علت این سوال دغدغه اصلی گروه کاوش می باشد.
برای این کار، با الگو گرفتن از رسانه ها و شبکه های مطرح جهانی، راه حل اصلی گروه کاوش تضمین کیفیت است. این تضمین کیفیت را در دو پارادایم بررسی کردیم که عبارتند از:
1- داده کاوی (Data Mining)
2- استفاده از علوم شناختی

null

ایده خبرچین

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال چهارم رویداد

خلاصه مقاله :
در سال های اخیر شاهد کاهش رضایتمندی و اعتماد جامعه به سمت صدا وسیما هستیم، در کنار این موج شکل گرفته شاهد اقبال مردم به سمت سایر رسانه های ارتباطی من جمله اینستاگرام و توییتر و ... و حتی رسانه های برون مرزی شده ایم، این اعتماد از کاهش یافته در حادثه و بلا های طبیعی کاملا رویت شد بدین گونه که افراد و تشکل های خاص به جمع آوری کمک های مردمی از طریق این رسانه ها کردند. اما متاسفانه در این میان سو استفاده هایی صورت گرفت تا بدانجا که پلیس فتا اعلام کرد هرگونه حسابی که به منظور جمع اوری کمک بازگشایی شود در لحظه بسته خواهد شد. سو استفاده های شکل گرفته منجر به ایجاد انتظاراتی برای وجود مرجعی قابل اعتماد و شفاف به منظور دریاقت کمک های مردمی شده است. چه بسا مردم انتظار دارند که بتواند محل هزینه شدن کمک های خودشون را تعیین کنند.

null

شکار استعداد (گروه تخریب خلاق)

سیاست پیشنهادی در پاسخ به سوال پنجم رویداد

خلاصه مقاله :
یکی از عوامل اصلی موفقیت سازمان صدا و سیما در برنامه سازی رسانه ای، استفاده مناسب از نیروهای خلاق در سطح جامعه است. دغدغۀ اصلی سازمان آن است که چگونه میتوان به طور حداکثر نیروهای خلاق و مولد را شناسایی و از آنها برای موفقیت سازمان استفاده کرد. با این حال، با توجه به محدودیت هایی همچون مالی، ساختاری و غیره، سازمان قصد ندارد تا به سازمانهای عریض و طویل تبدیل شود .

فهرست